Taruds Blogg

Israel, Norge og palestinere – إسرائيل والنرويج والفلسطينيين – ישראל, נורבגיה והפלסטינים – Israel, Norway and the palestinians

Forhandling og en mulig løsning

Posted by Tarud den 25.07.2013

Gud og jordenEtter et intensivt amerikansk press har Israel og de palestinske myndighetene i Ramallah blitt enige om å starte på en ny runde med forhandlinger, med håp om å oppnå en varig fred.

Både i Israel og i de palestinske områdene er det sterk motstand mot nye forhandlinger.  Mange palestinere mener at det er kun makt Israel forstår, og derfor må de fortsette med det de kaller «motstanden» (vold mot jøder). Den brede støtten palestinere får fra det internasjonale samfunnet, gir dem håp om at deres krav kan oppnås uten å forhandle med fienden.  I Israel mener mange at en palestinsk stat på Vestbredden og Gaza vil være en alvorlig trussel for livet i Israel.

Forventningene til disse forhandlinger er lave, ikke minst på grunn av erfaring fra tidligere forhandlinger der palestinere har fått tilbud om (nesten) alt de ønsket seg, men likevel takket de nei, og heller valgt å fortsette med volden. Mange israelere viser til erfaring med «land-for-fred» som ble gjort i Gaza i 2005.  Etter at Israel evakuerte flere tusen jøder som bodde på Gazastripen, og trakk alle sine styrker til «1967 grensen», fikk den tilbake Hamas-terror og tusener av raketter mot sine byer og landsbyer.  Mange israelere mener at det vil være galskap å prøve dette på nytt nær sentrum av landet.

Men israelere mister ikke motet og humoren er intakt.  Nylig hørte jeg følgende historie: 

Gud tilkaller 3 viktige personer til et krisemøte.  Den amerikanske presidenten, den russisk presidenten og den israelske statsministeren.

Han sier til dem: jeg er lei av måten menneskene oppfører seg på, og har bestemt meg for å gjøre slutt på alt menneskeliv på jorden.  Dette vil skje nøyaktig om 3 uker fra nå.

Den amerikanske presidenten kommer hjem og  innkaller straks til en stor pressekonferanse med direkte sending på alle kanaler.  Fellow Americans sier presidenten, jeg har en god nyhet og en dårlig nyhet.  Den gode nyheten er at det finnes en Gud og jeg har truffet ham.  Den dårlige nyheten er at han vil gjøre slutt på menneskeheten på hele jordkloden, og vi har fått 3 ukers varsel.

Den russiske presidenten kommer tilbake og innkaller straks til en stor pressekonferanse med direkte sending på alle kanaler.  Comrades, sier presidenten, jeg har 2 dårlige nyheter:  Den første er at vi tok feil, og at det faktisk finnes en Gud.  Den andre dårlig nyheten er at han vil gjør slutt på menneskeheten på hele jordkloden, og vi har 3 uker på oss til forbereding.

Den israelske statsminister kommer hjem og innkaller straks til en stor pressekonferanse med direkte sending på alle kanaler.  Han kommer smilende, posisjonerer seg på talerstolen og sier: Kjære borgere av Israel, jeg har 2 gode nyheter:  Den første er at jeg har truffet Gud, og han er vår Gud, Guden til Abraham, Isak og Jakob.  Den andre gode nyheten er…….det kommer ALDRI til å bli en palestinsk stat!

Én kommentar to “Forhandling og en mulig løsning”

  1. semit said

    Jeg synes din blog er rigitg god, så jeg har informeret om den på min egen blog. Hvis du synes det er en dårlig ide eller teksten ikke er god nok, så sig til, så ændrer jeg det.

    Hilsen http://semit.wordpress.com/

Skriv en kommentar her

